Sabah namazı
selamun aleyküm hocam.sabah namazının 1.rekatında okunacak zammı sure 2.rekatta okunacak zammı sureden uzun olması lazım diye okudum uzun olması için 2 zammı sure okunurmu tek rekatta..ve sabah namazı sünnetinde kafirun ve ihlas okumak sünnetmiş.kafirun ve ihlası 1.rekatta peşpeşemi okuyoz yoksa 1 rekat kafirun 2.rekat ihlasmı okuyoruz..ayrıca buradan nasıl anlatırsınız bilmiyorum fatiha suresini kimden dinlesem farklı okuyo..mesela veledaallinmi? velezzallinmi..yada sıradal müstegimmi yada sıratal müstagimmi?birde sünnet üzere mesh te sağ ayak sağ elle sol ayak sol elin 3 parmağı ilemi yoksa iki ayakta sağ ellemi?allah razı olsun hocam
Ve aleyküm selam.
1. Sadece sabah namazına mahsus değil, bütün namazlarda önceki rek’atte okunan zamm-ı surenin sonraki rek’atte okunandan uzun olması gerekir, âdâptandır, sünnettir. Ebû Katâde (r.a.) diyor ki: “Rasûlullah Efendimizin (s.a.v.)…. Çoğu kez okuduğu sûreleri işitebiliyorduk. Birinci rek'atte kıraati, ikinciye nisbetle uzun tutardı.” [Buharî, Müslim, Ebû Dâvud, Yıldırım, Celal, Kaynaklarıyla İslam Fıkhı, Uysal Kitabevi, 1, 272-273]
2. Bir rek’âtte iki sûreyi birlikte okumak mekruh değildir. Fakat ‘farz namazlar’da böyle iki sûrenin aynı rek’âtte toplanmaması/birlikte okunmaması evlâdır, daha iyidir. [Bkz. Bilmen, Ö.N., Büyük İslam İlmihali, s. 215, md. 421]
3. Namazda en iyi bildiğimiz sure ve ayetleri okumak gerekir. Nitekim Ebu Said (r.a.) şöyle demiştir: "Namazda Fatiha ile kolayımıza gelen sureleri okumakla emrolunduk." Yani Kur'an-ı Kerim'in herhangi bir yerinden okunabilir. Şu sure/ayet okunur, bu okunmaz gibi bir kısıtlama getirilmememiştir. Bununla birlikte Sevgili Peygamberimizin (s.a.v.) namazlarda okuduğu surelerle ilgili hadisler de bulunmaktadır. Nitekim İbn Mes'ud (r.a.) şöyle demiştir:
"Ben bir ay kadar Rasûlullah’ı (s.a.v.) göz ucuyla tâkib ettim; sabah namazının farz(ın)dan önce kılınan iki rek'at (sünnet)inde şu sureleri okuyordu: Kul yâ eyyühe'l-Kâfirûn ve Kulhüvallâhu ahad." [Tirmizî, Sünen, Salât 308, 417]
O bakımdan Rasûlullah Efendimizin (s.a.v.) bu sünnetine uymak niyetiyle elbette ki okuyabilirsiniz ve ayrıca o sünnete uyma sevabını da elde etmiş olursunuz. Ancak, başka sure veya ayetler okunursa olmaz gibi bir düşüncede olmamak gerekir tabii...
4. Fatiha suresinin kıraatiyle ilgili sorunuzua gelince… Bu mesele hakkında, fıkıh kitaplarının “Zelletü’l-kârî” (okuyanın hatası/okuyuşta hata yapmak) bahsinde şu açıklamalara yer verilmiştir:
İki harf arasında mahreç birliği veya yakınlığı olmadığı halde, belvâ-yi âmme bulunup (umumî belâ, yani genel bir sıkıntı, kaçınılması zor bir durum olup), bunların aralarını ayırmak güç olsa, bunlardan birinin yerine diğerinin telaffuz edilmesi, bir çok fakihe/âlime göre namazı bozmaz.
Mesela sizin yukarıda verdiğiniz örnekte olduğu gibi “dât” yerine “dâl” veya “zel” yerine “zı” harfinin okunması… Yahut “zel” yerine “ze” veya “zı” harfinin telaffuz edilmesi gibi… Keza, “sâd” ile “sîn”, “tı” ile “te” harfleri de böyledir. Harekelerin ince ve kalın telaffuzu da bunun gibidir.
***
Netice
“Ve le’d-dâllîn” yerine “Ve le’z-zâllîn”, yani “dâd” yerine “zı” veya “zel” okunması namazı bozmaz.
Bununla birlikte bu mevzuda başka görüşler de vardır. Bu harfleri ayırmaya kıraat istidadı/okuma gücü yetecek olanların, bu değişikliğe/değişikliklere fırsat ve meydan vermemesi gerekir.
O bakımdan ‘aman dikkat’ diyoruz; zira kasten bu şekilde okumak, namazı bozar!
Ayrıca bkz. http://www.mollacami.net/soru-ve-cevaplar-113.html
Rabbim (c.c.) sizlerden de razı olsun.
Zelletü’l-kârî, Sabah Namazı, zamm-ı sure, Birinci rek'atte kıraati, ikinciye nisbetle uzun tutardı, Kul yâ eyyühe'l-Kâfirûn, Kulhüvallâhu ahad, “Ve le’d-dâllîn” yerine “Ve le’z-zâllîn”,