RESMİ NİKAH
GEÇEN RESMİ NİKAHTAN SONRA NİŞANLISININ YAKINLAŞMAK İSTEMESİYLE İLGİLİ BİR SORU GÖRDÜM VE BUNUN CAİZ OLDUĞUNU BELİRTTİNİZ RESMİ NİKAH İSLAMİ NİKAH OLMADAN DİNEN BİRŞEY İFADE EDERMİ.Kİ ORADA SORULAN SORULARADA MAZİ SIGASIYLA CEVAP VERMEK LE DAHİ NİKAH AKDİ OLMAZKEN RESMİ NİKAHLA KİŞİLERİN BİRBİRİNE HELAL OLMASI KAFAMI KARIŞTIRDI YANLIŞ ANLAMAYIN KESİNLİKLE BİR ARD NİYETİM YOK SADECE ÖĞRENMEK İSTİYORUM
Bizim oradaki ifademiz, şartları yerine gelmiş bir nikâhla alakalıdır. Yoksa fâsit bir nikâhın zaten resmisi de gayri resmisi de makbul ve geçerli değildir. Şayet gereken şartlara uyulmuşsa da, hangi isim altında olursa olsun, nikâh sahihtir. Bunu konuşmak bile zait.
“Hocam, resmi nikah olduktan sonra nişanlım biraz yakınlaşmak istiyor, haramlık ortadan kalkıyor mu?” diye soran bir insanın, meselenin bu kadarcık basit bir yönünden haberdar olmaması düşünülebilir mi? Keza defalarca yazılıp çizilmiş, ele alınıp anlatılmış âdeta dillerde sakız olmuş bir mesele... Bunun nesini tekrar soruyorsunuz ki?
Art niyetinizi filan da sorgulama derdinde değiliz. Yoksa yoktur, varsa da sizi ilgilendiren bir durum. Ne niyetle sormuş olursanız olun, bizim için fark etmez. Sonra, biz sizi niçin yanlış anlayalım ki? Böyle bir şartlanmışlığımız yok hamdolsun
***
Nikâhta “mâzi” ve “muzâri” sîgaları / kalıpları kullanma meselesine gelince…
Bilindiği üzere nikâhta tarafların söyleyecekleri lafızlar, “verdim, aldım” gibi mâzi sîgasiyle meydana gelmiş kat’iyet / kesinlik ifade eden kelime ve kavramlar olmalıdır. Çünkü mâzî tahkike yani tahakkuk ve sübuta daha çok delâlet eder. Tahakkuktan maksat, o şeyin hakikaten meydana gelmesidir. İstikbâl (gelecek) sîgası böyle değildir. Dolayısiyle bir bakıma ibadet, bir bakıma da akit olan nikâhta mâzî sîgasının tercih edîlmesinin sebebi budur.
Velhâsıl, “alıyorum, alırım; veriyorum, veririm” gibi istikbâle matuf kelime ve kavramlarla nikâh olmaz.
Ancak, İCAP “alıyorum” tarzında muzâri sîgasiyle, KABUL de “ettim” diye mâzî kalıbıyla ifade edilirse bu, usûl-i fıkıh tabiriyle istihsânen caizdir. Aksi halde yani icap ve kabulün her ikisinin de muzâri sîgasiyle ifade edilmesi durumunda, bizim mezhebimize (Hanefi’ye) göre nikâh olmaz. [Daha geniş ve detaylı bilgi için bkz. İbn Âbidîn, Reddü’l-Muhtâr ale’d-Dürri’l-Muhtâr, Nikah bahsi]
Nişanlı, Dini nikah, resmi nikah, yakınlaşmak, islami nikah, “mâzi”, “verdim, aldım”, “muzâri” sîgaları, “alıyorum, alırım; veriyorum, veririm”,