Kadınların bıyıklarını alması
Selamün Aleyküm
Kadınların bıyıklarını alması caiz midir hocam? Ya da hangi durumlarda caizdir?
Ve aleyküm selam…
Değerli kardeşim;
Cenab-ı Hak her insanı ayrı bir güzellik ve özellikte yaratmıştır. Sun’-i ilâhinin pek bedîi/çok açık bir şekilde temâşâ edildiği/görüldüğü insan simasındaki güzellik, kuşkusuz fıtrî ve tabiî olanıdır. Bunu muhafaza etmek, sahip olduğu özellik ve güzelliklere şükredip, Allah'ın uygun görüp ihsan ettiği kadarına razı olmak, kulluğun bir derecesi ve işaretidir.
Bunun için hayatî bir sebep ve zarurî bir maslahat yoksa, vücutta bulunan mevcut durumu değiştirmeye gitmemek lâzımdır. Çünkü böyle rastgele yapılan bir tasarruf, insanı ağır bir vebâl ve büyük bir mes’uliyet altına sokabilir.
Nitekim Kur’an-ı Kerim’de, Şeytanın; “…onlara emredeceğim de, Allah’ın yarattığını değiştirecekler” [Nisa suresi, 119] dediği beyan buyruluyor. Bu ayet-i celilenin tefsirinde Elmalı’lı merhum şu dikkat çekici açıklamalarda bulunmaktadır:
“…Yaratılışın şeklini veya sıfatını değiştirerek durumunu başka şekle sokacaklar… Fıtratının kemâline götürecek yerde bozacaklar, çığırından çıkaracaklar.
“Tefsirlerde gelen misâllere bakarak kadını erkek, erkeği kadın yapmaya çalışacaklar… Kadın yerine erkek, erkek yerine kadın kullanacaklar… [Erkekler] bıyıklarını sakallarını yolacaklar… [Kadınlar] yüzlerini boyayacaklar, kılıklarını değiştirecekler… [Sağlık için değil de sırf estetik maksadıyla] kulak, burun [ameliyatı olacaklar] … Erkekleri iğdiş edip hadım ağası yapacaklar… Uzuvlarını yaratılış görevlerinin dışında kullanacaklar… Nikâh yerine zina edecekler… Temizi bırakıp pisliklere koşacaklar… Menfaati bırakıp zararı seçecekler… Ciddilikleri atıp eğlenceye heves edecekler… Vazifeden kaçıp oyuna gidecekler… Doğruluğu budalalık, eğriliği hüner sayacaklar… Helâla haram, harama helâl; iyiye kötü, kötüye iyi diyecekler… Hayır yerine şer işleyecekler… İmar edilmesi gerekeni yıkıp, yıkılması gerekeni imar edecekler… Kanun-ı ıstıfayı (seçme kanununu) kötüye kullanmak sûretiyle yaratılışın zıddına alışkanlıklar edinecekler… Yaratılış kanunu zıddına işler yapacaklar… ruhlarının yaratılışındaki selâmet ve saflıklarını bozacaklar… Hak kanunu ‘Allah'ın, insanları, kendisine/meşiyyetine göre yarattığı fıtratı’ [Rûm suresi, 30] olan kuvvetli dini, doğru yolu, Hakk'a tapmayı bırakacaklar… Yaratılanı yaratıcı yerine koyacaklar; tevhidden çıkıp, bâtıl dinler ve fikirler arkasında koşacaklar… Şuna-buna tapınacaklar, şeytanlık peşinde dolaşacaklar… ‘Allah'ın yaratmasının değiştirilemez’ [Rûm suresi, 30] olduğunu bilmeyecekler, bilseler bile tanımayacaklar.”
Bir zaruret yokken insan bedeni üzerinde yapılan değişiklikleri şiddetle yasaklayan Peygamberimiz (s.a.v.) Efendimiz de, başına ilâve saç takana, cildine dövme yapana ve yaptırana, güzelleştirmek maksadıyla dişini inceltip seyrekleştirene, kaş ve kirpiklerini yolan kadınlara, Allah'ın yarattıklarını değiştirdikleri için lânete uğrayacaklarını/ilahi rahmetten uzak kalmış olacaklarını bildirmiş ve ikazda bulunmuştur. [Bkz. Ebû Davûd, Sünen, Tereccül, 5, Hadis no: 4170]
Fıkıh âlimlerimiz bu hadis-i şeriften hareket ederek, yüzünde sakal ve bıyık biten kadının onları gidermesinin câiz olacağını; fakat kaşları inceltmenin, tabii şeklinden çıkarmanın, kirpikleri düzeltmenin veya takma kirpik kullanmanın caiz olmadığını belirtirler. Çünkü diş, kaş ve kirpik birer aza mesabesindedir.
Aslında olmayıp sonradan biten yüzdeki kıllar ise bu sınıfa girmediğinden, kadının bunları gidermesinde de bir mahzur görülmemektedir. Aynı şekilde kadının bacağındaki kılları gidermesinde de bir sakınca yoktur, caizdir. Çünkü bu kaş gibi bir uzuv mesabesinde değildir.
Fıkıh kitaplarına baktığımızda şu hükmü görmekteyiz:
Kadını çirkinleştiren yüzdeki tüyler alınır. Erkeklerde görülen sakal, bıyık gibi kılların kadınlarda görülmesi halinde alınması câizdir. Nitekim İbn Âbidin (rh.), sakal ve bıyığın kadında fıtrat olmadığını, bu sebeple -eğer çıkarsa- kesilmesinin/alınmasının müstehab olacağını beyan etmiştir!
"Bu kılları gidermenin en uygun yolu ise tıraş olmak değil, ağda, pudra, veya benzeri (epilasyon gibi) tıbbî şeylerle yolmaktır.” [Kadın İlmihali, Mürşide Uysal, s. 370]
Hasılı anlaşılan odur ki, Müslüman hanımın kendini beyine karşı cazip duruma getirmesi müstehaptır. Zira söz konusu davranış ve uygulamalarda, kadının beyini yabancıların cazibesinden koruma gayreti, hikmet ve maslahatı vardır.
lânet, Dövme, Kadınların bıyıklarını alması, kıl, saç, kaş, kirpik,