Evlilik: Erkek talip olduğu kıza bakabilir mi?
Erkek talep ettiği kıza bakabilir mi?
Sünnette bu hususta iki yol/iki usûl görüyoruz:
Birisi, kişinin akrabalarından güvendiği bir kadını, evlenmek istediği kıza bakması için göndermesidir. Enes bin Mâlik (r.a.) anlatıyor:
“Rasûlullah (s.a.v.), Ümmü Süleym’i, bakması için bir kadına göndermiş; ‘ayak üstlerine bak, ağzını kokla’ buyurmuşlardır.” Bu isteklerden gaye, bacaklarının düzgün olup olmaması, diğeri de ağız kokusunun olup olmadığıdır. [Hâkim, el-Müstedrek, 2, 166]
Bu mesele iki taraflıdır… Yani aynı husus kadın için söz de konusudur. Evlenecek kız da, evlenme niyetinde olduğu erkeğe birisini göndererek, aradığı özellikler neyse onu öğrenebilir.
Evlenecek tarafların birbirini araştırmasının sünnetteki diğer bir şekli de, doğrudan birbirlerini görmeleridir. Bunda erkek, evleneceği kızın yüz ve beden güzelliğini öğrenir. Bu hususta ancak yüzüne, ellerine ve boyuna bakabilir. Yüz güzelliğe, eller zarafete ve hayra delalet eder. Boy da uzunluk ve kısalığı hakkında kanaat verir.
Bu meselede Peygamberimizin (s.a.v.) bizzat verdiği ruhsat vardır.
Ebû Humeyd’in (r.a.) rivayetine göre Peygamber Efendimiz (s.a.v.) şöyle buyurmuşlardır:
“Sizden biriniz bir kadınla evlenmek istediğinde ona bakmasında bir sakınca yoktur. Ancak evlenme niyetiyle bakması caizdir. Bunu baktığı kadın bilmese de hüküm değişmez.” [Hadîsi Sâid b. Mansûr, İbn Mâce, İbn Hibbân ve Beyhakî rivâyet etmişlerdir. Ayrıca bkz. Cessâs, Ahkâmü'1-Kur'ân, V, 173; Serahsî, Mebsût, X, 155]
Hatta bu hususu Sevgili Peygamberimizin (s.a.v.) teşvik ettiğini de görüyoruz. Şöyle ki:
Muğîre bin Şûbe (r.a.) bir kadınla evlenmek istiyordu. Peygamberimiz (s.a.v.) ona, “Git, onu gör; zira görmek, aranızda âhenk olması bakımından daha iyidir.” [Neseî, Sünen, Nikâh, 17]
Bir başka hadis-i şerifte de Sevgili Peygamberimizin nasıl yol gösterdiğini öğreniyoruz:
“Sizden biriniz bir kadınla evlenmek istediği zaman onunla evlenmesini teşvik edici özelliklerine bakabilirse baksın.” [Hâkim, el-Müstedrek, 2, 165]
Bu hadis-i şerifler bakmanın lüzumunu, faydasını ve hikmetlerini anlatıyor. Bakma ve görüşme esnasında bazı sınırlamalar da vardır.
Birincisi görüşme yeri ile alakalıdır. Bu meseleye şu hadis-i şerif ışık tutuyor:
“Sizden kim Allah’a ve âhiret gününe inanıyorsa, yanında mahremi olmayan bir kadınla başbaşa kalmasın. Zira bunu yaparsa üçüncüleri Şeytan olacaktır.” [Buharî, Sahih, Nikâh, 111]
Bunun için evlenmek düşüncesiyle görüşecek olan tarafların yanında, mutlaka üçüncü bir şahıs hazır olmalıdır. Aksi halde “halvet” olarak tabir edilen “başbaşa yalnız kalma” söz konusu olur ki, bu caiz değildir. Bu görüşmenin esnasında; konuşma, sohbet etme, tarafların birbirlerinden talep ve isteklerini dile getirmeleri de mümkündür. Çünkü gerek konuşmadaki tutukluk veya kekemelik, gerekse ses tonu, tarafların düşünce ve kültür seviyeleri, daha çok konuşunca açığa çıkar.
Bu görüşme ve konuşmalardan bir müddet sonra tarafların birbirleri hakkındaki kanaat ve intibaları belli olur. Çok geçmeden kararlarını bildirirler. Dinî müsaade bir defalık görüşme için vardır. Üç-beş defa görüşme hem ciddiyetten uzaktır, hem de kurulacak ailenin sağlığı açısından bir faydası yoktur.
Nikâha kadar bundan sonraki görüşmelerde, herhangi yabancı bir kadına bakmada olduğu gibi, şehevî bir duygu taşımamak kaydıyla bakmakta bir mahzurun olmadığı açıktır.
erkek, Nikâh, kız, evlilik, talip, ‘ayak üstlerine bak, ağzını kokla’, yüz ve beden, eller, görüşme,