Sorular | Soru sor

Kadınların camiye/cemaate gitmeleri

Hocam, hanımların camilere gidip gitmemeleri hakkında dinimizin hükmü nedir? Cevabınız için şimdiden tşk. Naime Buse Çiğdemdere - İstanbul

Sevgili Peygamberimiz (s.a.v.) kadınların mescide gelebileceklerini, ancak evdeki ibadetlerinin daha üstün olduğunu çeşitli vesilelerle dile getirmiştir. Bu mevzu ile alakalı hadislerden bazıları şöyledir:

"Kadınların mescidlere gitmesine engel olmayın. Fakat evleri onlar için daha hayırlıdır." (Müslim, Sahih, Salât, 134-137]

"Kadınlarınız gece mescide gitmek için sizden izin istediklerinde onlara izin verin." [Tecrîd-i Sarîh Tercümesi, II, 944-945; Müslim, Sahih, Salât, 139]
"Kadınlar cemaate katılmak istedikleri zaman, koku sürünmesinler." [Müslim, Sahih, Salât, 141-142]

Rasûlullah Efendimiz (s.a.v.) döneminde kadınların sabah namazına gittiklerine dair rivayetler yanında, Sevgili Peygamberimizin zevceleri/annelerimizi bayram namazına katılmaya teşvik ettiğine dair rivayetler de bulunmaktadır. [Tecrîd-i Sarîh Tercümesi, I, 98-99; II, 222-223, 311, 510-511, 891] Bu hadislerden birinde Peygamberimiz (s.a.v.) şöyle buyurmuştur: "Henüz kocaya gitmemiş genç kızlar, perde arkasında yaşayan kadınlar (zevâtü hudûr) ve hayızlı kadınlar evlerinden çıksınlar; hayır ve müminlerin duasına (davetine) şahit olsunlar. Hayızlı kadınlar, namaz kılınan yerden uzak dursunlar." [Tecrîd-i Sarîh Tercümesi, I, 234-235]

Farz namazların camide cemaatle kılınması daha faziletli olmakla birlikte, önceki dönemlerde (mütekaddimin) fitne endişesiyle kadınların camiye gitmesine pek sıcak bakılmamıştır. İmam-ı Azam Ebû Hanîfe (rh.) serkeşlerin, kötü niyetli kimselerin uykuda olması sebebiyle emniyetli/güvenli vakit olduğu düşüncesiyle, yaşlı kadınların sabah, akşam ve yatsı namazlarında camiye gitmelerinde bir mahzur/sakınca görmemiştir. İmam Ebû Yûsuf ve İmam Muhammed'e (rahımehumallah) göre ise, yaşlı kadınlar bütün vakit namazlarında camiye gidebilirler.

Sonraki dönem (müteahhirîn) Hanefî fakihlerine göre ise zamanın bozulması ve fıskın ortaya çıkması sebebiyle, yaşlı da olsalar, kadınların cuma ve bayram namazlarına gitmeleri mekruh görülmüştür.

Şâfiî ve Hanbelîler ise, ister genç ister yaşlı olsun güzel ve gösterişli kadınların, Mâlikîler'e göre de erkeklerin ilgi duymadığı yaşlı kadınların bile cemaatle namaz kılmak üzere camiye gitmeleri mekruhtur.

Son olarak Feyziye Fetvaları'ndan bir fetva ile mevzuyu noktalayabiliriz. Fetva şöyle: "Kadınların beş vakitte camiye gitmelerinde, fî zemâninâ (şu zamanımızda kerahet vardır." [Hulâsatü'l-Ecvibe, c. 1, s. 12]

Açıklama: Kadınların gerek gidiş-gelişte, gerekse mescidde bulunurken dinî hükümlere riayet edemeyeceklerini dikkate alan İslâm âlimleri, "Zamanımızda" ve "Beş vakitte" kayd-i ihtirazileriyle (rezerviyle), kadınların her namazda cemaate gitmelerini kerahetten uzak görmemişlerdir.

Evet, Saadet Asrı'nda kadınların beş vakit namaza ve hatta cuma ve bayram namazlarına katıldıklarını beyan eden haberler vardır. Lakin, Peygamber Efendimiz'in (s.a.v.) aralarında bulunduğu bir cemaat, İslâmî nurlar ve kalbî feyizler içinde yüzmekteydi. Dinî hükümlerde gevşeklik ve ihmâl göstermeleri şöyle dursun, İslâmî vazifelerde yarış ediyorlardı. Zamanımız insanı/Müslümanı, onların gösterdiği dinî gayreti aynen muhafaza edemediği ve gerekli hassasiyeti gösteremediği için kerahet hükmü verilmiştir.

İlave bilgi için bkz. http://www.mollacami.com/konu/benim-arzum-namazini-evde-kilmandir-12096.html


mekruh, kadınlar, Cemaat, fitne, cami, "Kadınların mescidlere gitmesine engel olmayın. Fakat evleri onlar için daha hayırlıdır.",

Yorumlar (2)
Yorumlarınızı asagidan yazabilirsiniz. Yeni soru sormak icin ise buraya tikla