Geline kuşak takılması
Hocam teşekkür ederim, geline kırmızı kuşak takmanın günah olmadığını yazmışsınız. Ancak bir de soru sormuşsunuz: Size ne zararı var diye. Hocam zararı elbette yok tabi ki. Fakat bazı şeylerin zararı olmasa bile dayandığı bir nokta var. Mesela Yırtmaçlı çekette giyilmemesi söyleniyor. Kuşağada zünnar diye adlandırılıyor. Belden üç defa geçiriyorlar. Yahudiler takarmış ona benzememek için takmamak gerektiği söyleniyor. onun için. Mesela gömleğin kollarının kıvırarak namaz kılmak gibi. Onunda bana zararı yok ama. Uygun olmadığı söyleniyor. Namazda pantolonu secdeye giderken yukarı çekmek gibi. Hakkını helal et. Selamün aleyküm.
Değerli kardeşim;
Yırtmaçlı ceket meselesi, içinde bulunduğun toplumun teamülüyle alakalı bir husus. Şer'an/dinen yasak olduğundan değil.
***
Geline takılan kırmızı kuşağın Zünnarla ne alakası var? Niçin Yahuidelere benzemek olsun. O da Anadolu insanının bir örfü/âdeti/geleneği...
Ayrıca gömleğin kollarını sıcaktan-terlemekten korunmak veya bir başka sebeple kıvırmanın ne gibi bir mahzuru varmış? Olur mu öyle şey! Namazda mekruh olan; abdest için sıvanmış kolu, çemrenmiş paçayı indirmeden lâubalice namaza durmaktır. Gömleğin kolunu kıvırmanın uygun olmadığını söyleyen, onu kendince uydurmuş/yorumlamış.
Secdeye giderken pantolonu çekme fiiline gelince...
Bilindiği üzere namazda, namaz dışı işle meşgul olunmaz. Olunursa, işin çokluk (amel-i kesîr) ve azlığına (amel-i kalîl oluşuna)göre hüküm verilir; bazen mekruh, bazen de namaz bozulmuş olur.
Meselâ, namazda secdede iken takkesi düşen kişi, tek elle takkesini başına koysa namazı bozulmaz. Çünkü bu hareket namaz dışı bir meşguliyet olmasına rağmen, az meşguliyettir/amel-i kalîldir.
Hasılı, namazda tek elle meşgul olmak az meşguliyetten sayılır. Namazı bozmaz.
Ama iki elle meşgul olsa, yâni takkesini iki eliyle başına koysa, bu defa namaz bozulur. Çünkü namazda iki elle meşgul olmak çok meşguliyet/amel-i kesîr sayılır. Çok meşguliyet ise namazın sıhhatine manidir, bozar.
Namazda iki elle pantolon çekmenin hükmü, bazı fukahaya göre 'amel-i kesir'e girer, namazın sıhhatine manidir, namazı bozar. Bazılarıca da en azından 'amel-i kalil' hükmünde olur ki, namazı bozmasa da mekruhtur.
Namazı bozan 'amel-i kesîr'i başka türlü târif eden âlimler de vardır. Derler ki:
Geriden/dışardan bakan kimse, o işi yapanın namazda olmayacağını düşünür/zannederse, bu 'amel-i kesîr'dir.
Bu tarife göre, uzaktan bakan biri, iki elle pantolon çekildiğini görünce 'bu adam namazda değildir, namazda olsa böyle iki eliyle pantolon çekmez', diye düşünebilir.
Demek ki; namazda iki elle pantolon çekilmemeli, namazı tehlikeye düşürebilecek en azından sevabını yok edecek namaz dışı bir meşguliyete girilmemelidir. Meselenin özü budur. Vesselam...
Yahudi, gelin, zünnar, kırmızı, kuşak, ceket, yırtmaç, gömleğin kollarının kıvırarak,