Kot ve deri II
kot ve deri kumaşlardan yapılan eşyalar hakkında ayetler ve hadisler varmı karşı tarafı bu konu hakkında nasıl tatmin edebilirim cevaplarimla
Her şey hakkında ayet veya hadis olması gerekmez. Aslî şer'î deliller dörttür; Kitap, Sünnet, İcma'ı Ümmet ve Kıyas-ı Fukaha. Şer'î fer'î deliller için de bkz. http://www.halisece.com/sorulara-cevaplar/712-usul-i-fikih-fer-i-deliller.html
Geçen cevabımızda meseleyi ortaya koyduk, hemen bütün teferruatıyla anlatmaya çalıştık. Onu tekrar okuyunuz. http://www.mollacami.net/soru-ve-cevaplar-865.html Ve unutmayın; ef'âl-i mükellefîn sadece haram ve helâlden ibaret değildir. Diğerlerini de nazar-ı dikkatten uzak tutmayınız.
Ayrıca İlahi hukukta da "teâmül" denilen bir müessese vardır. Yani yerleşmiş örf, usûl, âdet, bir şeyin yapılagelişi meselesi ve buna uymanın uygun olduğu görüşü... Bunu da bir mü'min görmezden gelemez, gelmemesi gerekir. Bir şey bir toplumun örfünde-âdetinde hoş karşılanmıyorsa, onda ısrar etmenin, sevilmeyen/beğenilmeyen şeyi yapmanın kime ne faydası olur. Meseleye bu hukuki ve sosyal zaviyeden de bakmamız lazım. İnsanız ve toplum içinde yaşıyoruz, münferit değiliz.
Bazı şeyleri yapmak haram olmayabilir; ama mekruhtur, çirkindir, teâmüle uygun değildir. Müslüman bunlara da riayet etmek durumundadır. Çünkü, "sû-i îhâmı müş'îr olacak hallerden/töhmetli işlerden kaçınmak lazımdır". Yani başkalarının hakkımızda kötü düşünmesine sebep olabilecek işleri/uygulamaları yapmamamız gerekir. Giyim-kuşam da buna dahildir elbette...
İşte söz konusu yazıda bütün bunları anlatmaya çalıştık. Dikkatlice okuyunuz, mesele anlaşılacaktır. Ayrıca işin sağlıkla ilgili yönünü de gözardı edemezsiniz, zira sağlığa itina etmek, dikkat göstermek en önde gelen farzlardandır.
Son olarak şunu ifade edeyim; şeriatın sadece zahiriyle âmil, ancak o kadarını yapabilen bir insana da takva ve azimet yolunu zorlayamazsınız. Zorlarsanız fayda yerine zarar tevlid edebilir. Öyle değil mi? Yavaş yavaş, aheste aheste, azar azar, alışa alışa meselelere yaklaşılır. Kısacası tedrici tekamül kaidesi her alanda geçerlidir.
sünnet, kitap, Aslî şer'î deliller dörttür, İcma'ı Ümmet, Kıyas-ı Fukaha. Şer'î fer'î deliller, İlahi hukukta teâmül, töhmet,